November 21, 2008

aKu & iNtErbIu

terkejut x tengok tajuk posting kali neh???
hehhehe...pada kawan2 yg kenai aku tu, mesti terkejut badak gak kan.
sebab aku neh seorang yang amat payah nk g tebiu.
tp itu lah hakikatnya. aku dah g tebiu 2 minggu yg lepas.
tu pun lepas kene paksa.
haaahahhaha..
sapa yang paksa aku???

intan : aida....ang tamo carik kijer lain ka?
aida : ader niat..p lum lg la..awat?
intan : company aku nk pakai programmer....ang try la
aida : ala..aku maleh la nk g tebiu....lum tergerak ati g...

intan : ala...mai la resume ang...

aida : nnti aku kasik ek...

intan : ok....



itu perbualan aku ngan intan 2 minggu sebelum tu.... setelah beberapa sesi perbualan aku ngan intan...ini yang terakhir..sebelum aku terjebak ngan tebiu ne...hehhehe

intan: aida...meh resume ang...
aida: sat..aku x update g..t jap g aku kasik...

intan : ok...


intan : wei..mana resume ang? hr aku dah tanya neh?
aida : sat2 aku bz sgt2 neh. x sempat nk update...

intan : ala bagi ja...wei nnti bagi sebelum pukui 6 tau...
aida : ok..ok....


maka aku pun send la resume tersebut kat intan.....dalam 10 ke 15 minit, aku dpt phone kol dr kompeni dia suh mai tebiu. nak d jadikan cerita, kebetulan aku kene g site esok tu...so aku pun amik kesempatan la...hahahaha...p tu pun sbnrnyer sajer jer....nk jaga ati intan...(kan intan kan...)


aku g tebiu without any preparation...hahahah..padan muka aku...citer tebiu neh baru nk mula...haaa...kat atas tu intro jer...muhaaaa
masuk2 opis tu..aku dia kasik 2 set soklan..1 set utk java n 1 set lg IQ test... aku pun jawab la soklan2 tu. after siap yg java tu...aku wat la yg IQ lak....... then setelah menunggu lebi kurang sejam...interviwer dia mai la 2 org...sorang laki sorang pompuan. yg laki tu kalau x silap aku nama dia john. pastu depa mai perkenalkan diri...yg bestnyer depa x tgok pun sijil2 aku..wat penat aku bawak jer.

part yang betui2 best,......1st taim aku g tebiu dia tanya balik soklan yg aku jawab tu. terkujat aku. aku dah la x prepare langsung. almost soklan java n IQ test tu aku jawab betui. (alhamdulillah...aku d kurniakan Allah otak yang agak2 cerdik..ehek...). satu soklan (oral) pun aku x le nk jawab ngan betui. sebab apa????


1) aku gabra
2) aku memang failed bab explanation

3) bab2 teori aku memang failed

4) communication failed

5) xder self confident
6) AKU X TAU NK XPLAIN CAMNER. SEBAB AKU MEMANG XTAU

ader soklan2 teori aku dpt jawapab dr nurun..thanks nurun ek.....hehehe
aku sebenaryer malu dah nk ngaku aku neh developer java...huuuuu..... the moral of the story yg aku dpt dari pengalaman tebiu neh...
1) jangan belagak pandai (macam aku)
2) do preparation well sebelum wat aper2
3) lakukan lah sesuatu tu dengan ikhlas hati..


muhahahah..sekian la citer tebiu aku...

No comments: